Tillbaka i Karlstad

Av: Annica Ramström

Sedan någon vecka tillbaka är vi återigen i Karlstad och det känns riktigt roligt. När jag klev av tåget i måndags kändes det som att vrida klockan ett år tillbaka i tiden. När jag kom fram till bygget var det flera ansikten jag kände igen, inte bara mina kollegors. Vid incheckningen på hotellet fick jag ett av mina favoritrum mot baksidan, så allt känns positivt och roligt.

Det är verkligen en ynnest att få gräva så många tomter i ett kvarter som vi har fått gjort i och med att vi vann anbudet på den här grävningen. Som en del av er läst i tidigare blogginlägg gjorde vi både en för- och slutundersökning av ett antal tomter i samma kvarter förra året. Då grävde vi i den sydvästra delen, på södra sidan om gamla Herrgårdsgatan, nu gräver vi i den nordöstra delen. Enligt äldre historieskrivning om Karlstad skall det på en av de tomter vi gräver ha legat en beryktad krog, Byhls krog. Det ska bli spännande och se om vi kan hitta material från den. Vilket sorts fyndmaterial  kan man tänka sig att hitta från en känd och beryktad krog. Om jag inte missminner mig ska det ha gått ganska vilt till på krogen.

I går gjorde vi den sista schaktningen och idag har vi börjat rensa. Vi har fått fram den äldre Herrgårdsgatan som delat kvarteret. Förra året hittade vi bara gatans sättsandslager men i år har vi hittat den stensatta gatan. Det verkar som man i samband med att gatan togs ur bruk tagit vara på stenen och återanvänt den på någon annan plats. Gatan togs ur bruk efter den stora branden 1865 som ödelade i stort sett hela Karlstad. På bilder som togs efter branden ser det mer eller mindre ut som en krigsskådeplats med rykande ruiner och enstaka skorstensmurar som står kvar. Det gör att Karlstad inte har så mycket kvar av sitt äldre byggnadsbestånd tyvärr. När staden skulle byggas upp igen bestämde man sig för att göra gatorna  bredare än innan för att inte samma sak skulle hända igen.

Förutom gatan har vi ett antal byggnader som vi nu håller på att rensa fram. Man kan säga att vi har hus mot gatan och delar av bakgårdsmiljöerna. Jag återkommer med lite bilder senare när vi hunnit rensa.

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

