Ännu mer etik och värdegrund

Igår var jag på ett seminarium på Riksantikvarieämbetet som hade titeln Barn – dåtid – framtid. Det var ett bra men ganska spretigt seminarium. Moderator var Tiina Rosenberg. När jag satt där och lyssnade på hennes inledningsanförande, som till en del handlade om hennes värderingar och ståndpunkter, så insåg jag att det var så mycket av det hon sa som sammanföll med våra tankar. Därför tänker jag vidareutveckla vårt företags värdegrunder.

I vårt företag finns det två ord som är våra ledstjärnor i allt vi gör och det är kanske två av de viktigaste ord vi har i svenskan – demokrati och medbestämmande.  Vidareutvecklat hos oss blir de två orden levande demokrati. Vi försöker i det mesta ha en omedelbar demokrati i dess ursprungliga i form – stormöten.  Hos oss blir alla röster hörda även om vi använder en av demokratins stöttepelare, majoritetsbeslutet. Eftersom vi idag bara är 4 stycken så måste 3 av 4 vara av samma åsikt. Detta kommer kanske att förändras med tiden om vi får behov av att anställa. I vårt företag har vi som målsättning att inte göra någon skillnad på oss ägare och anställda, varken vad gäller möjligheten att påverka eller lön.

Bland det första vi gjorde var ett etikprogram för Arkeologgruppen AB.  Programförklaringen innehåller två delar. En del som rör yrkesetik och en del som rör hur vi behandlar varandra inom företaget.  Programmet ska vara vägledande för all personal inom Arkeologgruppen och vara ett stöd i det dagliga arbetet.

När det gäller vår yrkesetik följer vi Svenska Arkeologiska Samfundets principer för god arkeologisk praxis som antogs i Östersund år 2000. Principerna rör alla verksamma arkeologer, professionella som amatörer, utöver det följer vi också de mer specificerade principerna som är framtagna för uppdragsarkeologi.

När det gäller hur vi behandlar varandra enades vi om ett ord, en huvudpunkt:

Människovärdesprincipen

Alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället.

Tanken att alla människor har ett egenvärde, just för att de är människor och inte för vad de har eller gör, är fundamental för vårt företag.  Människovärdet utgör grunden för och innebörden i deklarationer om mänskliga rättigheter och finns beskriven i portalparagrafen i 1976 års regeringsform och i FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna från 1948, artikel 1.

Människovärdet och den personliga integriteten kan upprätthållas med hjälp av ytterligare etiska principer. De är inte specifika och tydliga handlingslinjer, utan anger mer generellt färdriktningen för våra val av handling. De mest kända och allmänt vedertagna principerna, vilka Arkeologgruppen följer,  är:

  • Godhetsprincipen

att göra gott, att maximera hälsa, livskvalitet och människovärde

  • Icke skada-principen

att inte skada, att minimera skada, lidande och kränkning

  • Rättviseprincipen

att vara rättvis, exempelvis att behandla alla lika

  • Autonomiprincipen

att respektera självbestämmandet, att värna om självbestämmande, integritet och respekt.

 Vår tanke är givetvis att det här ska vara ett levande dokument. Och då menar jag ett levande dokument, för det här är inget man gör en gång, lägger i byrålådan och känner sig duktig och nöjd. I sann demokratisk anda måste detta upp till diskussion med jämna mellanrum så att alla anställda får möjlighet att framföra sin tankar och åsikter.

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s