Rubriksättning….

Av: Annica Ramström

Jag vet att man inte ska irritera sig men jag kan inte låta bli, eller så är det värmen som tar fram den här sidan av mig, vad vet jag. Nu ska jag gnälla på något jag inte kan göra något åt.

Så här var det. När jag och Helmut var ute på utredningen i Skrantåsen så blev jag uppringd av den STORA tidningen i Närke, Nerikes Allehanda (NA), lokalavdelningen i Fjugesta hade nosat upp att vi var och grävde i området och ville göra en interjuv. Vanligen kanske man inte har så mycket att visa eller prata om vid en utredning men då vi hade hittat hällkistan tyckte vi det kunde vara ok.

Ut kommer en journalist som ska göra reportaget. Jag hade aldrig träffat honom förut men han hade en bra koll på arkeologi så det kändes ganska enkelt att prata med honom. Han slängde sig med diverse uttryck som neolitikum  och stidsyxor. Under hela tiden han var hos oss, cirka 1 timme så pratade vi enkom arkeologi. Efter några dagar fick jag ett kort manus att läsa som var bra skrivet och på det hela taget stod det som vi pratat om.

Så döm om min förvåning när reportaget kom i tidningen på en helsida, med en gräslig bild på mig för övrigt, och som rubrik står det någonting i stil med – Arkeologikostnaderna fördubblas för kommunen inför villabygge. Har vi inte kommit längre i mediavärlden?????Hallå????

Det mest märkliga var ett det var bara i rubriken det stod något om kostnaderna, inte en enda gång nämndes det i reportaget. Kommunen i sin tur har inte en enda gång ifrågasatt kostnaderna och vi har diskuterat mycket med dom. Redan från början förklarade vi att det var en attraktiv plats att bo på både idag och på stenåldern och att om man väljer att bebygga den typen av områden så finns det fornlämningar, så det var kommunen på det klara med från allra första dagen. Så varför denna rubriksättning?

Varför kunde det inte ha stått till exempel – Första hällkistan på 100 år funnen i Lanna. Eller något annat klämkäckt. Varför alltid denna fråga om kostnaderna när det gäller arkeologi i Närke. Idag är jag sur, men det är inte många artiklar som skrivits i NA som inte tagit upp dom förfärligt höga kostnaderna som de arkeologiska utgrävningarna innebär för de stackars kommuninnevånarna. Kostnaderna för stadskampen ifrågasätts däremot inte. Hur många vill ha den egentligen?

Jag har grunnat på den här rubriken till och från och kan inte bestämma mig för om jag ska ringa till journalisten och säga att jag är sur. Kanske till och med ska säga upp bekantskapen om han inte kan börja uppföra sig lite mer respektfullt. När jag yppat dessa tankar för en av kollegorna så sade vederbörande att det inte är journalisterna som sätter rubrikerna utan några som kallas för sättare. Kan det stämma? Sitter det någon eller några och läser varje artikel och sedan sätter rubriken eller tar dom fram en gammal och återanvänder? Det kändes som det senare i det här fallet.

Jag var inne på NA:s hemsida för och kolla om artikeln låg kvar men det gjorde den inte vad jag kunde se så tyvärr vet jag inte om ni kan läsa den. Den kanske finns i något artikelarkiv för den som orkar leta.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rubriksättning….

  1. Truls skriver:

    Hej!
    Jo, det stämmer som du har hört att det ofta i dagstidningarna är andra personer som sätter rubrikerna än de som har skrivit artiklarna. Det kan tyvärr leda till helt fel resultat, som i ert fall. Extra uppmärksam ska man vara om man skriver en egen artikel som ska vara med i tidningen, och då man inte tillhör tidningens ordinarie skribenter. Tyvärr vill de gärna även då sätta en egen rubrik. Jag förmodar att det har med att göra att de vill vinkla in artikeln på något område som anses mera intressant för allmänheten. Kanske för att skapa debatt och engagemang? Men fel blir det iallafall helt klart då och då. Och visst är det tråkigt att kostnaderna alltid ska nämnas som något negativt då det skrivs om arkeologi i tidningen.

Kommentera

