Det där med kommunikation

Av Annica Ramstrom

Jag kan inte riktigt släppa mina funderingar kring kommunikation, varför man väljer ett visst sätt och kommunicera med andra och hur man gör det. Att jag inte kan släppa det är delvis för att jag skriver på Arkeologgruppens kommunikationsplan men också för att den interna kommunikationen är på tapeten.

Kommunikationsplanen innehåller tre delar, den interna kommunikationen inom företaget, företagets externa kommunikation och en marknadsföringsplan. Det är främst den näst sista som jag fundrar över. Mer specifikt är det bloggandet och Facebook och hemsidan. Vad skiljer bloggandet från en grävdagbok? Vad är bloggens och FB särart? Vad ska vi ha hemsidan till? Jag vet att det här har varit på tapeten på bland annat Åsa M Larssons blogg Ting och Tankar. Tyvärr har jag inte hunnit läsa Vetenskapsbloggskolan, vilket jag ska. Där tror jag finns mycket att hämta för oss på Arkeologgruppen i den här diskussion.

Nu finns hemsidan som en prototyp, det vill säga vi har den färdig men har inte lagt ut den och med det har tankarna börjat kretsa kring vad vi använder olika medier till och varför. Man kan inte vara överallt hela tiden utan att ha ett klart syfte med varför man gör det. Syftet med FB känns ganska klart. Det har varit ett sätt för oss att snabbt nå ut med att vi finns och att hålla kontakten med branschen. FB-sidan känns viktig som kontaktnät och där kan vi lägga ut små korta blänkar om vad vi gör. Den är inte ett forum för någa längre inlägg eller djupare analyser. Korta inlägg om små eller stora saker.

Värre är det med skiljelinjen mellan bloggen och hemsidan. Hemsidan är företagets fönster utåt på internet. Här finns dom vanliga kontaktuppgifterna, rapporter, lite nyheter om vad som är på gång. Ganska traditionell som den är idag men är det så det ska vara? Även om hemsidan är vårt fönster så vem vänder den sig till och varför? Varför ska du som läser här gå in på vår hemsida, vad vill du hitta där? Varför besöker vi inom branschen varandras hemsidor? Är det bara för att ladda ner rapporter? Sådana här tankar snurrar i mitt huvud.

Bloggen använder vi för att skriva vad vi känner för som rör företaget eller branschen. Ni kommer inte att få läsa om våra barn eller semestrar här. Det är inte min personliga blogg även om det är jag som oftast skriver, för jag tycker det är roligt. Här vill vi på ett lätt och ledigt sätt berätta vad vi gör just nu och vad vi diskuterar internt. Och nu börjar vi komma in på det här med grävdagböcker. Vad skiljer en blogg och en grävdagbok. Jag har förstått att frågan varit uppe tidigare. Vem läser grävdagböcker? Jag skulle också vilja veta vad som skiljer Uvs bloggar mot deras tidigare grävdagböcker? Är det bara snittet på kostymen som ändrats eller det kostymens kvalitet också? Är det en intern historia inom branschen eller läser andra också grävdagböcker? Ska vi på Arkeologgruppen lägga ut grävdagböcker på hemsidan och i så fall varför? Ska vi berätta lite i bloggen eller ska vi berätta om grävningarnas resultat som nyheter på hemsidan. Hur mycket finns det att skriva om egentligen när det rör grävningar? Förstår ni att det snurrar runt i huvudet på mig?

Nej nu skickar jag ut en fråga på FB och hör efter hur många som följer grävdagböckerna och varför. Svaret kanske finns i etern.

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det där med kommunikation

  1. ArchAsa skriver:

    Hemsidor är lika nödvändiga som kontor – det är ert virtuella kontor där namn och kontaktuppgifter finns. Där kan ni lägga ut information om era projekt och er erfarenhet och rapporter. Jag har ofta som forskare letat upp rapporter på UV:s , AK:s och SAU:s sidor.

    Se till att ni länkar till bloggen och integrerar den tydligt i hemsidan. Länka tillbaka till hemsidan från bloggen. Det ska vara lätt för folk att ta sig vidare (och skriv gärna någon kort presentation av Arkeologgruppen under menyn About här ovan).

    När det gäller grävdagböcker är de jättepoppis bland både arkeologer och intresserad allmänhet och inte minst journalister som letar stories i sommartorkan. Bloggverktyget är mer effektivt och läsvänligt än de gamla dagböckerna där man måste klicka på länkar. Men som Martin Rundkvist påpekat är det sällan värt att starta egna bloggar för varje grävprojekt. Ha en enda blogg för all verksamhet och skriv etiketter som folk kan klicka på för att få upp alla inlägg om just den grävningen.

    Jag tycker ni gör ett jättebra och unikt projekt med den här verksamhetsbloggen. Fortsätt med det.

    • arkeologgruppen skriver:

      Tack för responsen. Vi samlar synpunkter och idéer via kommentarer från bloggen och FB och sedan ska vi utforma vår kommunikationsplan. Så tack än en gång. Vi kommer med stor sannolikhet att följa dina råd när det gäller bloggen kontra grävdagböcker, som åtminstone jag sympatiserar med. Det känns viktigt för oss i det här skedet att renodla vad vi gör och varför inte bara när det gäller kommunikationen även om den är fokus just nu.

      Ha en härlig sommar önskar Arkeologgruppen via Annica

  2. Nu blir det kanske lite upprepningar från ArchAsa, då jag håller med henne och Martin Rundkvist, i mycket av det hon skrev. En ”fast” blogg är något mer kontinuerligt än att ha grävdagböcker och/eller enskilda projektbloggar, vilka jag ser lite som ett otyg. De lever upp under en kort tid för att sedan finnas kvar som fornlämningar på nätet, mer eller mindre som uttjänta satelliter som bara blir fler och fler som ingen tar hand om – vilket jag tror i längden riskerar att förvilla besökarna. Istället tycker jag att det är bättre att göra som ni har gjort och ha en blogg som man uppdaterar med vad man för tillfället sysslar med, dvs olika projekt, och som ett diskussionsverktyg eller mötesplats.

    Sedan tror jag inte att man måste ha det eller det andra, hemsidan och bloggen kan gott leva dels parallellt och dels i symbios med varandra – det som jag tycker är fördelen med en blogg är att den just är mer rölig och levande än hemsidan, hemsidan är dock en nödvändighet för ett företag som en fast digital punkt.

    Till den andra frågan, hemsidor är just i mångt och mycket ett skyltfönster där man hämtar information såsom kontaktuppgifter och rapporter och som yrkesverksam är det just det man oftast använder dem till och när man arbetslös försöker man se var det kan finnas jobb. Bloggar följer jag mer av egenintresse, för att se vad som händer runt om i arkeologsverige eller i världen för att hålla mig uppdaterad. Från min egen blogg och från Osteologiska föreningens blogg märker jag att man får mycket besök från allmänheten, via kommentarer eller mail. Så det är viktigt att ni skapar tydliga kontaktuppgifter även på bloggen, det går att lägga in i en textruta i sidopanelen så de alltid syns. Här kan man fördel också skriva en kortare text som förklara skillnaden med syftet mellan bloggen och hemsidan och lägga länk till hemsidan. About sidan är också bra – men för en lite längre text.

    Lycka till

    Magnus Reuterdahl/Testimony of the spade

Kommentera

