Lite ledighet trots allt

Av Annica Ramström

Tack för alla era inlägg både på bloggen och på FB. Jag har läst dom flera gånger, mycket av det ni skriver är också mina tankar, vissa är det inte alls och det är det som är riktigt intressant för där har jag fått fundera på varför jag tycker som jag tycker och jag har fått omvärdera en del. Så tack än en gång.

Den gångna veckan och den kommande går vi lite på sparlåga, helt plötsligt fanns en möjlighet att vara lite lediga, den tog vi direkt. Ända sedan uppsägning har vi legat i en hel del även om mycket till en början handlade om att få igång firman så blev det inte så mycket ledighet. På RAÄ har man, ända sedan flytten till Gotland, haft policyn att dom som blir uppsagda är arbetsbefriade från sin tjänst för att söka jobb, gå kurser eller annat som ordnas av Trygghetsstiftelsen. Så ligga på sofflocket blev det inte mycket av med.

Vi hade som målsättning att firman skulle vara igång och börja ta uppdrag någongång mellan 1 maj och 1 juni. Vi fick in våra första uppdrag till första veckan i juni. Förutom att jobba i fält, skriva undersökningplaner, FMIS-blanketter och allt annat som hör exploateringsuppdragen till så har vi också uppvaktat ett par Länsstyrelser. Vi är nöjda med den respons och den lärdom det givit. För det är klart att även om vi i våra yrkesroller kan en mycket om det uppdragsarkeologiska systemet så finns det saker vi inte alls kan och det är allt det som projektcheferna på UV skötte. Men det lär vi oss, framförallt i våra möten med Lst. Idag jobbar vi i Örebro, Västmanland, Östergötland och Stockholms län. Det märks att det är högkonjunktur i branschen för dom stora drakarna har fullt upp med att skriva anbud och genomföra vunna anbud. Vi har haft tur för det har gjort att vi kunnat arbeta på i lugn och ro med mindre uppdrag på direktval, precis det som var vår målsättning.

När vi kommer tillbaka och arbetar för fullt  igen kommer Ebba och Leif att fortsätta undersökningarna i Skrantåsen. Där har vi, eller rättare sagt Lars Winroth har, gått med magnetometer och georadar. Om jag har uppfattat saken rätt så kan det vara så att ytterligare en hällkista är hittad med hjälp av den tekniken. Jag måste nog kolla det lite bättre och få återkomma i frågan. Jag och Helmut beger oss ner till Kolmården för att göra en utredning, så får vi se vad det ger.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

