Remissvaren

Av: Annica Ramström

Det har tagit sin lilla tid men nu har jag läst igenom samtliga remissvar. Och då menar jag läst alla remissvar. På samma sätt som jag läser doktorsavhandlingar från första sidan till sista har jag läst remissvaren från det första till det sista. Ibland kändes det som man läste samma remissvar flera gånger fast det kom från olika håll och det säger väl en del om den samstämmighet som till stora delar råder i branschen när det gäller nej-sägarna. Det finns ett par saker som ständigt återkommer och jag kunde till mitt stora nöje konstatera att det var saker som jag tidigare tagit upp i den här bloggen. Nu var dom tankarna jag tog upp inte särskilt unika utan snarare ett allmängods.

Det fanns dock en sak som jag aldrig tog upp i bloggen men som tog upp mina tankar. Jag orkade dock aldrig borra vidare i det och det rörde själva LOU och hur den fungerar när det gäller privat företag mot privat företag. I mitt stilla sinne kunde jag inte begripa om LOU verkligen gällde då eftersom det som jag förstod det gäller stat, kommun och landsting så jag kunde inte förstå hur det kunde röra två privata företag. Det var heller inget remissvar som tog upp det förrän jag kom till Riksantikvarieämbetets svar, jag kommer här att publicera ett utsnitt ur deras svar och som rör just den problematiken. Läs citatet nedan och om du tyckte det var ett bra förslag, tycker du det fortfarande? Jag tycker det är klockrent, det var ungefär så här jag trodde det var men kunde inte sätta fingret på det. Och vinnare är………alla undersökare som har en statlig eller kommunal anknytning. Tänk att slippa alla anbud och kunna få de riktigt stora grävningarna direkt, det måste väl ändå vara jackpott. Vi andra kan slåss om de resterade 13 miljonerna……

"I dag omfattas alla undersökningar av samma regelverk eftersom länsstyrelsen 
gör beställningen av arkeologiska undersökningar. I ett system där företagaren 
handlar upp arkeologi kommer en stor del av undersökningarna att undantas från 
konkurrens. Privata företagare omfattas inte av LOU. År 2009 genomfördes fem 
anbudsförfaranden inför privata byggprojekt om sammanlagt 13,5 miljoner kronor. 
Dessa undersökningar skulle inte behöva handlas upp i det system som föreslås i 
promemorian. Även för de företagare som är ålagda att tillämpa LOU vid sina 
upphandlingar skulle vissa undersökningar komma att undantas. Enligt LOU 
behöver inte en organisation handla upp en tjänst som kan utföras inom den egna 
organisationen. Det gäller främst kommuner som kan vara både byggherre och 
arkeologisk utförare genom sitt eget museum, exempelvis Stockholms stad. 
Dessa undersökningar skulle överhuvudtaget inte bli föremål för upphandling. 
Vidare skulle ett införande av LOU med företagaren som beställare komma att 
innebära att statliga företagare, exempelvis Trafikverket, inte behöver handla upp 
statliga utförare, exempelvis UV och detta gäller även om verksamheten bedrivs i 
bolagsform med staten som ägare. Ett sådant förhållande är troligen inte 
promemorians intention. Ur: Riksantikvarieämbetets remissvar sid 9.
Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

