En utvärdering av bloggandet

Av: Annica Ramström

När vi startade den här bloggen var det meningen att vi, alla på firman skulle skriva i den. Det har inte riktigt blivit så, utan det har mest varit jag som skrivit i den. Trots det så är det inte min privata, personliga blogg utan det är firmans. Jag tänkte att det kan vara bra att veta att det som skrivs här är firmans ståndpunkter utom när jag uttryckligen skriver att det är min privata åsikt. Firman består ju inte bara av mig.

Nu har det gått ett tag sedan vi startade bloggen och det kan vara dags att göra någon sorts utvärdering och reflektion kring den. För er som minns så diskuterade vi en del i början kring hur vi skulle arbeta med hemsida, blogg och FB. Vi har följt det vi bestämde då, nämligen att hemsidan är vårt officiella firmafönster, där kan man läsa om vilka vi är, ladda ner rapporter och till en viss begränsad del läsa om nya grävningar. Vår FB-sida använder vi oftast för korta meddelanden av lättsam karaktär och bloggen för lite längre texter som rör grävningar och händelser inom branschen.

Det sätt vi valde att använda internet och sociala medier på har fungerat bra för oss. Vi tycker att vi har mäktat  med att hålla samtliga delar hyfsat uppdaterade. Eller rättare sagt vi tycker att vi har lyckats uppdatera det i den mån vi tänkt oss. I början fanns ambitionen att blogga betydligt tätare, men med tiden har vi upptäckt att någon gång i veckan eller varannan vecka räcker för oss.

För oss är det viktigt att veta vad ni vill läsa om, vad är angeläget att blogga om. Visst skulle vi kunna ösa ut en massa om firman, ställningstaganden, arkeologiska resultat och så vidare, men frågan är vad läser ni helst? Det finns ett sätt att ta reda på det. Alla bloggar har en räknare där man kan se hur många besökare man har och hur många som läst olika inlägg. Det är mitt enda sätt att se vad ni tycker är intressant.

Minst intressant är när vi skriver om utgrävningar…..ja ni läste rätt. De inlägg som handlar om våra utgrävningar är minst lästa. Det tycker jag är intressant med tanke på att det faktiskt är arkeologiska utgrävningar som är vår huvudsysselsättning. Kanske beror det på att vi skriver trista texter om det, att vi inte kan göra grävplatserna rättvisa. Eller är det så att det förmedlas så mycket på nätet från utgrävningar att man blir lite mätt på det? Tyvärr måste jag erkänna att den sista meningen helt är tagen från hur jag själv känner det. Jag lyckas på något sätt ändå hålla mig uppdaterad med det jag vill veta. Rörigheten på många inlägg på nätet, bloggar, hemsidor och så vidare kan göra mig lite trött.

Vad läser ni då helst om? Det är roligare att tänka på. Jo, ni läser helst om dom stora frågorna som rör många av oss. Sådant som många kan känna sig bekanta med och som många har en åsikt kring. Många ville läsa inläggen om tillsvidareanställningarna, den uppdragsarkeologiska utredningen om att företagare själva skulle kunna välja undersökare. Över huvudtaget branschfrågor.

För mig visar det att det finns ett otroligt engagemang kring allt som rör branschen och att det saknas forum för att diskutera detta. Nu vet jag att DIK-förbundet tänker dra igång ett arbete som rör etikfrågor. Det är väl kanske bra. Men jag tycker det finns andra saker som är mer angelägna, för nog tycker jag att Svenska Arkeologiska Samfundets etiska regler håller än idag. Och alla vi som är medlemmar har också skrivit under dessa när vi blev medlemmar. Det betyder att i stort sett hela den verksamma kåren har gjort det.

Om jag får råda så tycker jag att DIK-förbundets grupp istället ska ta tag i den angelägna frågan om anställningarna i branschen. Genom bloggandet om anställningsformerna i branschen har jag förstått att det finns många åsikter om detta som borde komma fram i ljuset.

Vi kommer fortsätta med bloggen ungefär som vi gjort med lite olika sorters ämnen som vi känner för. De arkeologiska grävningarna kommer att finnas där och vi kommer fortsätta göra politiska ställningstaganden. Kanske kommer vi att sticka ut hakan lite mer, kanske inte, det får årets händelser utvisa. Kom gärna med feedback och tala om vad ni helst vill läsa om för det finns inget som säger att min utvärdering är den enda sanningen.

 

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

