Grattis arkeologivärlden

Så kom då äntligen kulturministerns svar på hur hon ville gå vidare med remissen om förändringar inom det uppdragsarkeologiska systemet. Svaret blev att hon inte ville gå vidare. Anledningen, som den såg ut i det forum jag läste på, var framför allt att Länsstyrelserna såg negativt på förslaget. Men som jag ser det måste det även ha berott på andra tunga instansers negativa syn, jag tänker då på Riksantikvarieämbetes (samhällsavdelningen) och Trafikverkets svar. Även de privata aktörernas svar måste ha vägt tungt, där flertalet ”stora”aktörer såg negativt på saken, bland annat den äldsta privata firman, Arkeologikonsult. Man såg negativt på saken trots att man egentligen var en vinnare på förslaget. Jag tänker då på att lagen om offentlig upphandling är något som främst berör offentlig förvaltning och inte  privata aktörer, det betyder att privata aktörer kan sluta uppgörelser om hur höga belopp som helst utan upphandling. Med andra ord skulle alla vi privata aktörer, om förslaget gått igenom, kunnat arbeta mot de stora byggbolagen utan upphandling. Om jag har förstått det hela rätt.

Den stora vinnaren i det här är givetvis våra fornlämningar. I och med att kulturministern inte går vidare så kommer våra fornlämningar fortfarande att vila i händerna på kompetenta personer. När de måste tas bort kommer det fortfarande att finnas en garant i Länsstyrelsen om att det görs på ett seriöst och proffsigt sätt.

I den notis jag läste stod det också klart uttryckt att kulturministern ville arbeta vidare mot en ”bättre och mer fungerande konkurrens”. Om jag skulle få önska mig något av dig, kära Lena Adelsohn Liljeroth, som skulle kunna ge en bättre och mer fungerande konkurrens så är det mer pengar till de avdelningar på Länsstyrelserna som hanterar uppdragsarkeologiska ärenden. Pengarna skulle vara öronmärkta med ”pengar till nyanställning av handläggare, får ej röras för andra ändamål”.

Tolka inte ovanstående fel nu. Jag tycker inte att Länsstyrelserna gör ett dåligt jobb idag utan tvärtom. Jag tycker att de allra flesta handläggarna på de olika Länsstyrelserna gör ett jättebra jobb utifrån sina resurser. Att ni orkar med……ni borde få en kollektiv förtjänstmedalj från RAÄ. Men om det fanns resurser till fler handläggare på de mest utsatta Länsstyrelserna, det vill säga de Länsstyrelser som hanterar flest ärenden i landet så skulle det innebära färre ärenden per handläggare. Det i sin tur skulle innebära att det fanns mer tid till varje ärende, små som stora och då skulle det finnas tid och ork att fördela ärendena jämnare. Dom flesta Länsstyrelser klarar detta galant trots en hög arbetsbörda, det har vi om några sett som bara har verkat i 1 1/2 år på marknaden och ändå fått förtroende från flera Länsstyrelser att ta större och större uppdrag. Men ändå, mer pengar till fler handläggare ger bättre förfrågningsunderlag, bättre dialog osv…Fanns det mer pengar skulle handläggarna ha tid att förkovra sig mer genom att åka på seminarier och konferenser. Visst är dom/ni ute på det här men allt som ofta har åtminstone jag hört från flera av er att ni gärna hade velat åka på något speciellt men det finns inte tid. För mig är det fullständigt självklart att om det är några som borde få förtur och prioriteras så är det handläggarna på Länsstyrelsen när det kommer till att ta del av det nyaste i branschen.

Så låt oss unisont smälla champagnekorkar och glädjas åt att rond 1 gick till den (så gott som) enade arkeologibranschen.

Till sist vill jag bara avsluta med lite bilder från vackra Bergslagen i höstskrud. Jag och Helmut var och gjorde ett jobb på Bråfors bergsmansgård tillika ett av Västmanlands kulturreservat. Så här vackert var det förra veckan utanför Fagersta.

Delar av byggnadsbeståndet på gården

Mangårdsbyggnaden som idag är ett museum.

Interiören i stora salen på mangårdsbyggnaden.

Tack Erik för kaffe och smörgåsar, lunch samt trevligt och inspirerande sällskap.

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

