Arkeologiprogrammet för Stockholms län

Av: Annica Ramström

För en tid sedan så anordnade Länsstyrelsen i Stockholms län en arkeologidag. Den här dagen, som brukar inträffa i februari, berättar de aktörer som arbetar i Stockholm om olika projekt och undersökningar som genomförts under föregående år. Jag gillar dom här dagarna, man träffar kollegor, man hör om spännande platser och man får uppslag och idéer för ens egna undersökningar. På förra årets arkeologidag fick jag upp ögonen för en metod att undersöka röjningsrösen som vi sedan med stor framgång omsatte på ett område i Hallsberg. Det brukar dessutom vara en välbesökt tillställning med representanter från andra länsstyrelser, aktörer, universitet och museer.

Under flera år har länsstyrelsen i Stockholm arbetat med att ta fram ett arkeologiprogram för Stockholms län. Det här har varit en transparent process där seminarier kring olika fornlämningskategorier hållits och där alla vi har fått komma till tals och diskutera. Kategorierna har valts ut av länsstyrelsen då de representerar områden som är problematiska av en eller annan anledning. Problematiken är specifika för varje kategori och inte generella på något sätt.

På arkeologidagen nu i februari presenterade så länsstyrelsen i Stockholm det färdiga programmet. Vi som var där fick det i tryckt version men det finns också på nätet att ladda ner http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/publikationer/2012/Pages/arkeologiskt-program-for-stockholms-lan.aspx. Jag tycker ni ska läsa detta av flera olika anledningar och jag tänker inte ge er alla här.

Till att börja med var jag tveksam till att länsstyrelsen skulle göra den här typen av program. Jag hade lite svårt att förstå syftet med tanke på att de flesta stora aktörer har ett eget forskningsprogram. Men jag har vänt där, nu tycker jag att det är helt rätt. För vem kan bättre veta än länsstyrelsen vad som behöver förändras, nydanas och nytänkas kring. Till skillnad från oss har dom helheten, vi ser det vi vill se. Jag blev inspirerad av att läsa den. Jag såg ny utvecklingsmöjligheter. Jag har läst den från pärm till pärm men jag kanske inte läste alla delar lika intensivt. De delar som berörde stenåldern skummade jag.

I och med  att länsstyrelserna idag skriver kravspecifikationer inför undersökningarna tycker jag det är bra av Stockholms länsstyrelse att man vågar ta ställning, att man öppet talar om hur man tänker och vad man vill att aktörerna ska arbeta vidare med. Här kommer man att finna bakgrunden till det som står i kravspecifikationerna för de utvalda kategorierna. Hur man ser på dessa, vad man ser som viktigt och mindre viktigt, vad man förväntar sig av oss aktörer. Genom programmet kan vi tillsammans bidra med ny kunskap som behövs för dessa kategorier, det är lätt att göra som man brukar göra och tänka som man brukar tänka, här berättas vad som redan tänkts. Inte för att man alltid måste göra något nytt, många gånger kan det gamla behövas upprepas men jag tycker att programmet är en ögonöppnare.

Jag vill särskilt tacka för den del som tar upp vad olika rapport ska innehålla. Även om man som jag skrivit många rapporter under många år så gör det inget att man ibland blir påmind. Jättebra.

Det är inte utan att man blir lite imponerad över det arbete som lagts ner på att definiera problemen och hitta nya framtida projekt och frågeställningar för de utvalda kategorierna. Det finns säkert fler områden och kategorier som skulle kunnat platsa men jag tycker det är bra att man begränsat sig och fokuserat på dessa, det ger stringens. Sedan behöver man inte hålla med om allt, men det är säkert inte heller meningen. Det visar på ett stort ansvarstagande i en region som är satt under kraftig påverkan när det gäller kulturmiljön. Stockholm växer skulle man lätt kunna säga och hur hanterar med det när det gäller fornlämningar och kulturmiljöer, en inte alltid lätt nöt att knäcka.

Nu är det bara att hoppas att fler länsstyrelser följer efter och definierar sin egna problembarn och försöker hitta utvecklingsmöjligheter för dessa.

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

