Nya arbetsområden

Av Annica Ramström

Det som är kul med att vara ett litet företag med få personer är att det blir stor variation på arbetsuppgifterna. När vi jobbade på Uv hade vi våra fack och ibland kunde vi få komma ut på sådant som låg utanför det facket. Det gjorde att åtminstone jag upplevde jobbet som rutin och slentrian. Självklart är det så att varje plats är unik så där blir det inte enahanda men på något konstigt sätt ändå. För att skriva om en känd Dag Vag låt, gå upp, gå till jobbet, gräva, gräva,gräva, samma sak händer i morgon. Gå upp gå till jobbet skriva rapport, rapport, rapport, samma sak händer i morgon. Så är det inte längre.

Jag vet inte hur ni fungerar men jag känner hur livet liksom rinner ur mig när saker blir för likformade, man slutar liksom att tänka och att existera. Går ner på sparlåga när det gäller kreativitet och framtidstro. Så är det inte på det lilla företaget för där får man vara allt från städare till kulturarvsexpert. Det roliga är också att man får göra saker som man inte haft som sitt arbetsområde tidigare. Jag till exempel har inte gjort så där vansinnigt många utredningar tidigare. Men jag har alltid haft väldigt mycket idéer om hur jag skulle göra om jag skulle göra utredningar.

Nu helt plötsligt gör jag utredningar och flera stycken till och med. Det i sin tur har lett till nya samarbeten som känns jätteinspirerande. Det klart att vi fyra är fullt på det klara med vad vi kan och inte kan, och det vi inte kan tar vi hjälp med. I augusti ska vi göra en utredning i Kolmården, vad kan man tänka sig att hitta i Kolmårdenskogarna? Vi tänker stenålder. Även om jag och Helmut hittade stenålder i Lanna så är det inte så att vi tror att vi kan stenålder, där behövde vi inte inventera fram lägen. Vilket vi kommer att behöva göra i Kolmården.

För att stärka upp vår kompetens på området har vi inlett ett samarbete med Roger Wikell som ska hjälpa oss att leta på lägen. Han har som ni vet gjort en hel del inventeringar i området tidigare. Det är så vi tänker, det inte vi kan finns det alltid någon annan som kan och dom kan vi samarbeta med. Vi tror mycket på samarbeten mellan oss och andra personer/företag och det handlar om hur vi ser på framtiden inom uppdragsarkeologi och hur den kommer att vara organiserad.

Det här inlägget postades i Arkeologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

